W roku 2016 w ramach „Warsztatów Wrzesińskiego” odbyły się cztery spotkania, z których każde zaczęło się od wprowadzenia przez naszego gościa eksperta, a następnie był czas na dyskusję i pogłębienie wiedzy.
W lutym 2016 gościliśmy Marię Rogaczewską, socjolożkę i współautorkę artykułu „Czego nie widać ze stolicy. Świat nowych nierówności” opublikowanym w kwartalniku „Więź”3[661] na jesieni 2015. Dyskutowaliśmy na temat poruszonej w artykule problematyki kapitału kulturowego, jak jest on rozumiany w projektach np. unijnych, jakie są różnice pomiędzy możliwościami rozwoju na wsi i w mieście oraz tym czym są „mapy umiejętności” osób doświadczających ubóstwa. Zastanawialiśmy się też, co budowanie kapitału kulturowego może wnieść edukacja pozaformalna.
W kwietniu 2016 w siedzibie „Więzi” spotkaliśmy się z Maschą Joint-Lambert, byłą wolontariuszką ATD Czwarty Świat, autorką tekstów do wystawy o Genevieve de Gaulle Anthonioz, wieloletniej przewodniczącej Ruchu ATD Czwarty Świat i bliskiej współpracowniczki ojca Józefa. Pani Mascha przedstawiła sylwetkę tej niezwykłej postaci oraz pokazała, jak poprzez różne wymiary swojego zaangażowania Geneviève de Gaulle sprzeciwiała się temu „czego zaakceptować nie wolno”.
W czerwcu 2016 gościem Warsztatów Wrzesińskiego była nasza wieloletnia uczestniczka Anna Bieńkuńska, ekspertka Głównego Urzędu Statystycznego. Pani Anna przedstawiła nam najnowsze badane statystyczne dotyczące ubóstwa w Polsce i pokazywała na jakiej podstawie wyznacza się wskaźniki mierzące ubóstwo. Dyskutowaliśmy również o tym, w jaki sposób decydenci korzystają z danych przy tworzeniu programów walki z ubóstwem oraz o roli instytucji badawczych.
W listopadzie 2016 nasze zaproszenie przyjęła Magdalena Bodzan z Instytutu Globalnej Odpowiedzialności (IGO), organizacji działającej na rzecz większej sprawiedliwości społecznej w stosunkach między krajami bogatszymi oraz biedniejszymi. Pani Magdalena pokazała nam różne koncepcje, na podstawie których kształtuje się nasz podział świata na Północ/Południe. Omawialiśmy również „Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa” i analizowaliśmy różne przykłady tego, jak mówić o krajach Południa i osobach doświadczających ubóstwa bez stereotypów.
Add a Comment