W dniach 26-27 listopada na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego odbyło się kolejne spotkanie z cyklu “Nasze Głosy”.
Rozpoczęła się II faza projektu „Nasze Głosy”, której celem jest szukanie sposobów poprawy sytuacji przeanalizowanych w I etapie. Problemy omawiane w I etapie dotyczą relacji pomiędzy osobami pomagającymi a potrzebującymi w kontekście pomocy społecznej oraz wpływu instytucji na tę relację.
Ponieważ projekt jest prowadzony równolegle w trzech krajach, cyklicznie odbywają się również spotkania międzynarodowe. Na spotkanie listopadowe przyjechali goście z Irlandii (niestety lot gości z Hiszpanii został odwołany).
W pierwszej części spotkania uczestnicy spotkania wymienili się rezultatami ze swoich krajów. Irlandczycy wybrali temat zdrowia, jako jeden z najważniejszych problemów społeczeństwa irlandzkiego, szczególnie tego uboższego. Przedstawiali różne problemy z tym związane, między innymi utrudniony dostęp do lekarzy dla mniej uposażonych lub nierzadkie przypadki traktowania pacjenta bez należytej godności. O rezultatach polskiej części można przeczytać tu: http://www.atd.org.pl/?p=3005 .
W drugiej części spotkania uczestnicy zastanawiali się sposobami poprawy sytuacji w oparciu o konkluzje z I etapu. Podobnie jak podczas poprzednich spotkań pracowano metodą krzyżowania wiedzy z podziałem na trzy grupy. Tym razem jednak tym razem dołączyła jedna dodatkowa grupa – przyjaciele z Irlandii. W dyskusjach bardzo często poruszano kwestię zaufania, jakie jest potrzebne w relacji pracownik socjalny – klient. Gary z Irlandii komentuje: „Nie musi to być pełne zaufanie, ale wystarczające, żeby można było współpracować”.
Uczestnicy zwracali również uwagę na aspekt szkolenia i kształcenia pracowników socjalnych oraz kadry kierowniczej, a także uwrażliwienia ich na bardziej empatyczne podejście do klienta, które pozwala brać pod uwagę jego potrzeby. Podkreślano również konieczność zmiany przepisów oraz odbiurokratyzowania systemu. Krysia mówi: „Kształcenie, szkolenia wszystko pięknie… ale nic się nie zmieni bez zmiany przestarzałych przepisów”. Niektórzy uczestnicy mówili również o niedostatecznym informowaniu klientów o przysługujących im prawach.
Spotkanie w opinii uczestników było bardzo udane. Na końcu spotkania, po debrifingu, grupa obywateli głosem Marty stwierdziła: „ze spotkania wynoszę szansę na lepsze życie”.
Spotkanie odbyło się we współpracy z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Add a Comment